REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU BUDOWY MOSTÓW
Krakow Bridge



I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.
Niniejszy regulamin określa cele, warunki uczestnictwa, zasady wykonywania zadania konkursowego, sposób oceny prac konkursowych oraz ogólne wytyczne przeprowadzenia Ogólnopolsiego Konkursu Budowy Mostów „KRAKOW BRIDGE”, zwanego dalej Konkursem.

§2.
Celem Konkursu jest rozpowszechnianie i pogłębianie wiedzy z zakresu inżynierii lądowej, wymiana doświadczeń, promowanie pracy zespołowej, podejmowanie współpracy między uczelniami technicznymi, szkołami średnimi oraz firmami działającymi w branży budowlanej, a także promocja wyższego szkolnictwa technicznego wśród uczniów szkół średnich.

§3.
Organizatorem Konkursu jest Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych zwana dalej Organizatorem.

§4.
Partnerami Konkursu są firmy, przedsiębiorstwa, wydawcy i instytucje wspierające działania Organizatora Konkursu.

§5.
Konkurs ma charakter otwarty i skierowany jest do studentów uczelni technicznych oraz uczniów średnich szkół technicznych z klasami o profilu budowlanym.

§6.
Konkurs trwa dwa dni. Termin Konkursu zostanie podany na stronie internetowej Konkursu: www.krakowbridge.pk.edu.pl oraz w Komunikacie.

§7.
Konkurs odbędzie się na terenie Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej 24 w Krakowie. Szczegółowy plan oraz miejsce imprezy zostaną podane do wiadomości uczestników najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem Konkursu.


II. UCZESTNICY KONKURSU

§8.
1. Uczestnikami Konkursu mogą być maksymalnie trzyosobowe zespoły.
2. Zespół może być złożony ze studentów tej samej uczelni technicznej lub uczniów tej samej szkoły średniej z klas o profilu budowlanym.
3. Każdy uczestnik musi posiadać ze sobą legitymację studencką lub szkolną ważną w roku odbywania się Konkursu.

§9.
1. Organizator ogranicza maksymalną liczbę zespołów do 18.
2. Dla szkół średnich przewidziano maksymalnie 5 miejsc.
3. O zakwalifikowaniu zespołu do Konkursu decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą wpisowego.

§10.
1. Uczelnia techniczna o profilu budowlanym ma prawo wystawić maksymalnie dwa zespoły.
2. Szkoła średnia z klasami o profilu budowlanym ma prawo wystawić wyłącznie jeden zespół.
3. Zespół reprezentuje Uczelnię lub Szkołę która zgłosiła zespół do Konkursu.
4. Wyłonienie zespołów leży w gestii uczelni/szkoły zgłaszającej swój udział.

§11.
Organizator zastrzega sobie prawo do zwiększenia ilości zespołów dopuszczonych do Konkursu.

§12.
Ostateczną ilość zespołów zakwalifikowanych do Konkursu Organizator poda na stronie Konkursu najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem Konkursu.


III. ZGŁOSZENIA DO KONKURSU

§13.
1. Zgłoszenia drużyn z dopiskiem „KRAKOW BRIDGE” dokonuje uczelnia techniczna lub szkoła średnia poprzez Opiekuna zespołu.
2. Opiekunem zespołu może być pracownik naukowy, naukowo-dydaktyczny, dydaktyczny, wykładowca lub nauczyciel.
3. Obecność Opiekuna nie jest wymagana w godzinach odbywania się Konkursu.

§14.
Zgłoszenie musi być opatrzone pieczątką uczelni/szkoły, którą reprezentuje drużyna.

§15.
Zgłoszenia należy przysyłać na adres:

Politechnika Krakowska
Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych
ul. Warszawska 24 bud. 10-24 pok.163
31-155 Kraków


lub drogą elektroniczną na adres: kbridge@pk.edu.pl

Wzór formularza zgłoszeniowego przedstawiono w załączniku A (.doc)

§16.
Termin nadsyłania zgłoszeń zostanie określony w Komunikacie oraz na stronie Konkursu.


IV. KOSZTY i OPŁATY

§17.
1. Udział w Konkursie jest płatny.
2. Wpisowe ustala się w wysokości 150 złotych od każdego zgłoszonego zespołu.
3. Wpisowe pokrywa koszty materiału i koszty organizacyjne.

§18.
W celu popularyzacji działalności naukowej i dydaktycznej uczelni technicznych Organizator zwalnia z wpisowego zespoły reprezentujące szkoły średnie z klasami o profilu budowlanym uczestniczące czynnie w Konkursie.

§19.
Organizator nie pokrywa kosztów związanych z dojazdem, noclegiem, wyżywieniem, dietami i innymi wydatkami uczestników Konkursu.

§20.
1. W przypadku rezygnacji zgłoszonego do udziału w Konkursie zespołu po terminie wyszczególnionym w komunikacie, zgłaszający drużynę wyraża zgodę na pokrycie kosztów w kwocie wpisowego określone §17 ust 2. tytułem rekompensaty za podjęte działania organizacyjne (w tym zakupione materiały konkursowe).
2. Szkoła średnia zgłaszająca zespół, który nie wystąpił w Konkursie pokrywa koszty w kwocie wpisowego określone §17 ust 2. tytułem rekompensaty za podjęte działania organizacyjne (w tym zakupione materiały konkursowe).
3. Wpisowe zostanie zwrócone wyłącznie w przypadku niezakwalifikowania się zespołu do Konkursu po wyczerpaniu limitu miejsc.


V. WARUNKI KONKURSU
§21.
Ostatecznie wiążące decyzje w sprawie warunków, organizacji i przebiegu Konkursu podejmują przedstawiciele Organizatora.

§22.
Zadanie konkursowe polega na zbudowaniu modelu mostu na warunkach określonych w §23.


VI. UWARUNKOWANIA KONSTRUKCYJNE MODELU

§23.
1. Materiały do wykonania modelu zapewnia Organizator i są to:
- 4 deski balsy o wymiarach 1000 mm x100 mm i grubościach 4, 4, 5, 6 mm,
- 1 deska balsy o wymiarach 1000 mm x100mm x1 mm z przeznaczeniem na „nawierzchnię”,
- klej uniwersalny do drewna „Wikol” 2 x 30 ml,
- paczka szpilek,
- nożyk (do papieru),
- linijka dł. 50cm,
- 3 cienkopisy.


UWAGA: Organizator zastrzega sobie możliwość wystąpienia niewielkich odchyłek w ciężarze materiału przekazanego poszczególnym zespołom konkursowym,
wynikających z przyczyn niezależnych od Organizatora.



2. Balsa i klej mogą być jedynymi materiałami użytymi w ostatecznej konstrukcji modelu.
Klej może być użyty wyłącznie do łączenia ze sobą poszczególnych elementów.
Zezwala się na używanie przez drużyny biorące udział w konkursie własnych linijek, ekierek, nożyczek, cienkopisów, ołówków, papieru ściernego oraz planu konstrukcji. Dopuszcza się używania wcześniej przygotowanych szablonów elementów konstrukcyjnych. Szablony mogą być wykonane wyłącznie z papieru lub kartonu.
Niedozwolone jest używanie urządzeń wymagających zasilania prądem elektrycznym.
Zabronione jest stosowanie urządzeń i środków przyspieszających wysychanie kleju.
Przyrządy inne niż wyżej wymienione nie będą mogły być użyte podczas Konkursu.

3. Konstrukcja modelu
- model jednoprzęsłowy odpowiadający poglądowemu schematowi statycznemu wg załącznika B,
- rozpiętość przęsła 50cm + strefa podporowa 2x5cm,
- szerokość całkowita konstrukcji nie mniejsza niż 10 cm oraz nie większa niż 15cm,
- maksymalna ustrojowa wysokość mostu wynosi 40 cm. Dodatkowo ogranicza się wysokość konstrukcji mierzoną od poziomu podpór w dół do 30 cm wg załącznika B (dotyczy modeli z jazdą górą),
- model musi posiadać skrajnię zapewniającą przejazd „modelu auta” (załącznik C),
- model musi posiadać pomost z „nawierzchnią” zapewniający przejazd „modelu auta”.

4. Elementem nazywa się pojedynczy kawałek balsy.

5. Dopuszcza się warstwowe łączenie maksymalnie 5 elementów. Przez warstwowe łączenie elementów rozumie się wzajemne nakładanie się elementów.

6. Zaleca się kształtowanie konstrukcji bez zbędnych elementów wyposażenia.

7. Zespoły, których modele nie spełnią wyżej wymienionych warunków zostaną zdyskwalifikowane. Ocenę zgodności przeprowadzać będą przedstawiciele Komisji Konkursowej w trakcie prezentowania modelu, przed obciążaniem.

8. Przedstawiciele zespołów mogą zgłaszać do Komisji Konkursowej swoje zastrzeżenia wobec modeli innych zespołów na bieżąco oraz nie później niż w ciągu 30 minut od opuszczenia stanowiska. Zastrzeżenia należy sformułować pisemnie z podaniem numeru stanowiska zgłaszającego zastrzeżenia, numeru stanowiska którego dotyczą zastrzeżenia i opisu zastrzeżeń. Wątpliwości rozstrzyga Komisja Konkursowa i robiąc adnotację potwierdzone/odrzucone na pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Potwierdzenie zastrzeżeń jest równoznaczne z dyskwalifikacją.


VII. PRZEBIEG KONKURSU

§24.
1.Miejsce przeznaczone do budowy modelu (stanowisko) będzie przydzielane w drodze losowania.

2. Modele muszą być wykonane, a stanowisko uporządkowane w ustalonym czasie 270 minut.

3 Po upływie czasu podanego w pkt 2. drużyny opuszczają swoje stanowiska pozostawiając na nich swój model do wyschnięcia i kierują się do wyjścia.

4. Po upływie czasu podanego w pkt 2 jakiekolwiek prace przy modelu będą skutkowały dyskwalifikacją zespołu.

5. Przy stanowiskach mogą znajdować się wyłącznie członkowie zespołów i członkowie Komisji Konkursowej. Opiekun nie jest członkiem zespołu.

6. Podczas budowy modeli w czasie konkursu nie dopuszcza się możliwości korzystania z pomocy Opiekuna zespołu.

7. W godzinach określonych w Komunikacie przedstawiciel zespołu w towarzystwie przedstawiciela Komisji Konkursowej przynosi swój model ze stanowiska.

8. Kolejność zespołów prezentujących swoje modele określa numer stanowiska.

9. Wyniki konkursu podaje Komisja Konkursowa po przeprowadzeniu wszystkich badań oraz ocen.


VIII. KRYTERIA OCENY MODELI KONKURSOWYCH

§25.
Modele oceniane będą przez Komisję Konkursową działającą zgodnie z celami i zasadami określonymi w Regulaminie. W skład Komisji Konkursowej wchodzić będą pracownicy naukowo-dydaktyczni lub dydaktyczni Politechniki Krakowskiej oraz przedstawiciele sponsorów. Skład Komisji Konkursowej zostanie określony w Komunikacie.

§26.
Ocenie podlegać będą parametry wytrzymałościowe określane na podstawie umownego wskaźnika wytrzymałości zdefiniowanego w §35 oraz jakość wykonania modelu i jego prezentacji.

§27.
Prezentacja modelu następuje wobec Komisji Konkursowej i publiczności przed oceną jakości wykonania. Model należy zaprezentować poprzez krótkie (maksymalnie 2 minuty) omówienie konstrukcji i spodziewane zachowanie modelu podczas testu.

Przejazd testowy
§28.
Zgodnie z §23 ust. 3 model musi posiadać pomost zapewniający skrajnię poziomą i pionową oraz nawierzchnię pozwalającą na umiejscowienie w dowolnym miejscu na długości modelu auta o wymiarach (długość x wysokość x szerokość) 150x130x100 [mm]

§29.
Przejazd testowy wykonywany będzie jedynie w przypadkach wątpliwych i przeprowadzany będzie przez członka Komisji Konkursowej w obecności członków zespołu wykonującego dany model.

§30.
Podczas przejazdu testowego skrajnia obiektu musi pozostać nienaruszona.

Ocena jakości modelu
§31.
Poszczególni członkowie Komisji Konkursowej przyznawać będą punkty za jakość wykonania modelu i treści techniczne zawarte podczas prezentacji, w skali 1-10. Punkty te podlegać będą sumowaniu.

§32.
Przez treści techniczne rozumie się stosowanie słownictwa specjalistycznego w aspekcie elementów mostu.

Ważenie modelu
§33.
Wszystkie modele będą komisyjnie ważone po ich prezentacji. Ważenie wykonywane będzie na wadze elektronicznej, o dokładności 0,1g.

Obciążanie modelu
§34.
1. Obciążanie modelu (po ocenie, ważeniu oraz ewentualnym „przejeździe testowym”) będzie realizowane przy użyciu maszyny wytrzymałościowej.
2. Obciążenie będzie zwiększane do całkowitego zniszczenia konstrukcji.
3. Obciążenie będzie przykładane na obszarze 10cm x10cm w środku rozpiętości przęsła na pomoście. 4. Schemat obciążenia przedstawiono w załączniku B


Obciążanie modelu
§35.
Punkty za wytrzymałość przyznawane będą w zależności od uzyskanego umownego wskaźnika wytrzymałości „w”:


w = F/Q

gdzie:
F - maksymalna siła przeniesiona przez model [N]
Q – ciężar modelu [N]


§36.
Ostateczna ilość punktów Pi dla drużyny określa się wg zależności:

Pi = Pwi + Pei

Pwi = 1000 * wi / wmax

Pei = 200 * ei / emax

gdzie:
Pwi - udział punktów uzyskanych przez drużynę za umowny wskaźnik wytrzymałości,
Pei - udział punktów uzyskanych przez drużynę za jakość i prezentację,
wi - umowny wskaźnik wytrzymałości uzyskany przez i-tą drużynę,
wmax - najwyższy umowny wskaźnik wytrzymałości spośród wszystkich drużyn,
ei - punkty uzyskane przez drużynę za jakość i prezentację,
emax - najwyższa możliwa ocena za jakość i prezentację.



IX. WYNIKI I NAGRODY

§37.
Zwycięzcą Konkursu zostaje zespół, który uzyska najwyższe miejsce w rankingu

§38.
O kolejności zespołów w rankingu decydują w kolejności:
       - Pi - ostateczna liczba punktów,
       - Pwi - udział punktów uzyskanych przez drużynę za umowny wskaźnik wytrzymałości,
       - Pei - udział punktów uzyskanych przez drużynę za jakość i prezentację,
       - Q - ciężar modelu.


§39.
Nagradzane będą zespoły, które zajmą miejsca 1-3.

§40.
Przewiduje się wyróżnienie dla drużyny, która uzyska najwyższą ocenę (ei) za jakość.

§41.
Przewidywane nagrody będą ogłoszone najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem Konkursu na oficjalnej stronie internetowej Konkursu www.krakowbridge.pk.edu.pl.

§42.
Wyniki uzyskane przez poszczególne zespoły zostaną zamieszczone w protokole pokonkursowym.


X. ODPOWIEDZIALNOŚĆ

§43.
Zgłoszenie zespołu przez opiekuna, reprezentującego uczelnię techniczną lub szkołę średnią, do Konkursu „KRAKOW BRIDGE” jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu i przyjęciu go do stosowania.

§44.
Uczestnicy zobowiązani są podczas trwania Konkursu do noszenia identyfikatora w widocznym miejscu. Podczas pierwszego dnia Konkursu uczestnicy zobowiązani są do noszenia koszulki zapewnionej przez organizatora.

§45.
1. Za spowodowanie szkód Uczestnik, ponosi za nie pełną odpowiedzialność i jest zobowiązany do ich naprawienia poprzez zapłatę odszkodowania lub w inny sposób uzgodniony z Organizatorem.

2. Uczestnik będący pod wpływem alkoholu, substancji psychoaktywnych lub zachowujący się agresywnie zostanie wykluczony z Konkursu i fakt ten będzie równoznaczny z dyskwalifikacją zespołu którego jest członkiem Dyskwalifikację stwierdza przedstawiciel Komisji Konkursowej.

3. Uczestnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad BHP, PPOŻ, jak również instrukcji oraz poleceń organizacyjno-technicznych Organizatora i Komisji Konkursowej.

4. Przystąpienie do Konkursu oznacza wyrażenie zgody Uczestnika na fotografowanie i publikowanie jego wizerunku w celu promocji i popularyzacji Konkursu przez Organizatora i Sponsorów, a także na zamieszczenie jego imienia, nazwiska oraz nazwy uczelni / szkoły średniej na stronach internetowych i we wszystkich materiałach prasowych z Konkursu (w tym zdjęć).

5. Uczestnik zobowiązuje się do punktualnego przybycia na Etap Konkursowy.

6. Organizator nie zapewnia Uczestnikom ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenia zdrowotnego, ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, ani żadnych innych form ubezpieczeń.

7. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy Uczestników, które mogą zostać zgubione, zniszczone lub skradzione podczas Konkursu.

§46.
Organizator nie ponosi odpowiedzialności za potencjalne nieszczęśliwe zdarzenia losowe związane z Konkursem (typu oparzenia, skaleczenia itp.) i prosi o zachowanie ostrożności.


XI. UWAGI KOŃCOWE

§47.
Przypadki wątpliwe oraz wszelkie spory rozstrzygać będą przedstawiciele Organizatora. Ich decyzja będzie ostateczna i wiążąca.

§48.
Organizator zastrzega sobie prawo do ostatecznej interpretacji regulaminu, jak również do wprowadzania w nim zmian najpóźniej na 14 dni przed datą Konkursu.

§49.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany składu Komisji Konkursowej ogłoszonej w Komunikacie Konkursowym.

§50.
Czynniki niezależne od Organizatora mogą być powodem ograniczenia liczby zespołów dopuszczonych do udziału w Konkursie lub odwołania Konkursu.

§51.
Zespoły mogą zostać wykluczone z Konkursu przez Organizatora w razie nieprzestrzegania regulaminu i ogólnie przyjętych zasad uczciwej rywalizacji.


ZAŁĄCZNIKI
- Załącznik A: formularz zgłoszeniowy (.doc)
- Załącznik B: schemat obciążenia i schemat statyczny modelu (.pdf)
- Załącznik C: pojazd testowy (.pdf)
- Załącznik D: maszyna wytrzymałościowa (.pdf)
- Załącznik E: schemat maszyny badawczej (.dwg)